TSMU:n kerhojuokkueen kuskien sekä j.johtajan ajatuksia.
loka 11, 2012 uutiset

Tästä voitte lukea miltä viikonloppu tuntui kuskien sekä joukkueenjohtajan mielestä.
Jojon teveiset Tusmulaisille!!!
Noin pari viikkoa ennen Siilinjärven motocross joukkue sm kisoja keskusteltiin Riitamon Harrin kanssa mahdollisista kuljettajista joukkueeseen. Hatsa ilmoitti että hän laittaa Tsmu:n nettisivuille ilmoituksen, jossa pyydetään joukkueeseen haluavia kuljettajia tekemään virallisen ilmoituksen halustaan joukkueeseen Hatsalle. Sitten kun kaikki ilmoittautuneet oli selvillä ruvettiin pohtimaan millainen joukkue saadaan aikaiseksi. Joukkueeseen ilmoittautui 4 kuljettajaa ja vain 3 mahtuu joukkueeseen. Joukkueeseen halunneet kuljettajat olivat Riku, Janne, Oltsi ja minä. Joukkue oli osittain selkeä ketä ajaa. Riku oli selkeä ykkös kuljettaja pikkuluokan pyörällään ja Janne tämän kesän kilpailujen ajomäärän vuoksi selkeä kakkoskuski. Enää ei puuttunut kuin kolmas kuljettaja. Sen valinta olikin melko hankalaa, koska meistä veljeksistä (Oltsi ja Viltsu) ei kumpikaan osannut sanoa kumpi olisi parempi valinta joukkueeseen. Tämän hetkinen ajovauhti on lähes sama. Oltsi olisi peruskunnoltaan selkeästi edellä Viltsua, mutta Viltsun kokemus taas ajaisi Oltsin edelle. Ajattelimme ettei selvitetä tilannetta niinkuin moni voisi kuvitella veljesten sen selvittävän… eli painimalla 😀 totesimme että menemme radalle ja ajamme puolen tunnin kisa erän ja sen jälkeen katsomme kumman ajo olisi parempi joukkueelle. No niinhän siinä sitten kävi ettei päästy samaan aikaan radalle ottamaan asiasta selvää. Keskustelimme Veljesten kesken asiasta ja totesimme, että kun ei päästy koittamaan kumpi on nopeampi niin arvotaan sitten. Otettiin kolikko ja heitettiin kruunaa ja klaavaa paras kolmesta periaatteella. se kumpi voittaa ajaa ja toinen on joukkueenjohtaja. Oltsi otti kruunan ja minä klaavan. tottakai siinä kävi niin että ensin tuli klaava ja sitten kruuna. peli meni jännäksi. viimeinen heitto lähti ilmaan ja jännitys oli käsin kosketeltava. Kolikko pysähtyi ja kruunahan siinä oli. Oltsi voitti! Eli minusta tuli joukkueen johtaja.
5.10.12 Noin klo 12.00 kaikki valmiina starttiin kohti siilinjärveä. Koko menomatkan vettä satoi kaatamalla ja kuskien kanssa pohdimme että tiedossa saattaa olla melko raskas viikoloppu. Matka sujui loistavasti leffoja katsellessa ja jätkien kanssa Siilinjärven rataa hehkuttaen. Perille päästyämme todellisuus oli jotain muuta kuin hehkuttamamme rata. Varikko ja rata olivat todella märkiä… totesimme että turha edes lähteä katselemaan rataa pimeässä ja vesisateessa. Menimme säästä masentuneina nukkumaan.
6.10.12 Aamun treeneissä rata oli todella haastavassa kunnossa. Koitin jätkille painottaa asiaa, että rata on kaikille sama ja treeneissä ei ollut kierros ajoilla väliä. Kun kukin Tsmu:n kuskeista oli hetken rataa kiertänyt rupesi kierros ajatkin olemaan loistavia. Kaikki ajoi omassa ryhmässään 20 parhaan joukkoon ajan perusteella. Mielessäni kävi jo silloin että jos kaikki menee nappiin olemme loppukilpailussa 10 parhaan joukossa. Asiat kuitenkin tärkeys järjestykseen! Ensin oli ajettava iltapäivän karsinta erät. Rikun karsinta erä meni hienosti ollen 20 parhaan joukossa. Olisimme selkeästi jatkossa jos Janne tai Oltsi ajaisivat oman karsintansa myös 20 sakkiin. jannen erä lähti kohtalaisesti käyntiin ja luotin että olemme selkeästi jatkossa. Mutta sitten kävi se mitä pelkäsin kaikkein eniten. Janne veti himolipat pattisuoralla jalkatapin murtumisen takia. Siinä kohtaa epäilin jo että peli oli meidän osalta tässä! En epäillyt etteikö oltsi olisi jatkopaikkaa lunastanut mutta Jannen pyörän murtunut jalkatappi huolestutti. Sanoin Oltsille että jatkopaikka on nyt sitten susta kiinni. Oltsi ei olisi paljon paremmin voinut hommaa hoitaa kotiin. Oltsi otti asian hoitaakseen ja ajoi omalla varmalla ajollaan joukkueen jatkoon!! Olimme sijalla 15 ja 20 joukkuetta jatkaa sunnnuntaille. Saavuttuamme oltsin kanssa autolle hienon erän jälkeen mietimme että pystytäänkö jatkaa sunnuntaille. Mikä on Jannen pyörän tilanne? Saadaanko runko hitsattua jossain? Onneksemme viikonlopun päämekaanikko (Hatsa) oli hoitanut asiat kuntoon. Pyörä vietiin johonkin pajalle ja se saatiin vielä illalla takaisin varikolle ehjänä. Illalla grillatessamme pohtisimme että kotiin lähtö oli lähellä, mutta onneksi voimme jatkaa sunnuntaille.
7.10.12 Sunnuntain aamu treenit meni muuten ihan kivasti, mutta Jannen atakki oli hukassa. kyselin Jannelta että missä vika? Janne sanoi että epäilyttää ajaa pattisuoria kun eilen oli kahteen otteeseen vetässy niissä nurin ja iskarit heittelee pyörää miten sattuu. Koitin rohkaista Jannea ja sanoin että mene nauttimaan radan muista kohdista. Kyllä se atakki sieltä löytyy niihin pattisuoriinkin. Treenien jälkeen autolla käytiin jätkien kanssa päivän kisataktiikkaa läpi. Taktiikkana oli ajaa varmalla ajolla maaliin. Maaliin ajetaan vaikka väkisin pois lukien äärinmäiset hätätapaukset (murtumat ja konerikot). Eka erä meni loistavasti Riku oli 15 ja Oltsi 19. Olimme ensimmäisen erän jälkeen sijalla 5!!!! Toinen erä oli ihan ok suoritus. Riku oli 19 ja Jannen ajo ei kulkenut vieläkään toivotulla tavalla. Jannen pyörä hyppi ja pomppi ties minne.. Janne ajoi kuitenkin sinnikkäästi maaliin ja oli 32. Varikolla Jannen naamasta näki ettei ollut tyytyväinen mihinkään mitä radalla oli tehnyt. Kehuin kuitenkin Jannea että teki juuri niinkuin pitikin. Ajoi väkisin maaliin. Toisen erän jälkeen olimme sijalla 9. Eli olimme vieläkin tavoitteessamme 10 parhaan joukkoon. Teimme Jannen kanssa jannen pyörään iskarin säätöjä ajattelutavalla ettei se ainakaan huonommaksi voi mennä. Toivoimme parasta ja pelkäsimme pahinta. Kolmas erä aiheutti ratavarikolla melkoisen mielialavaihtelun.. Ennen erää jouduin sanomaan Oltsille että ajas varovasti sen iskarin kanssa, mutta maaliin asti oli sijoitus mikä tahansa. Huomasin pyörää pestessäni ekan erän jälkeen että iskarin ympäristö oli täynnä öljy läiskiä.. en sanonut muille jätkille mitään etteivät heittäisi liian aikaisin pyyhettä kehään. Oltsi oli niin itsevarma viikonlopun suorituksistaan että sanoi tyylin että kyllä mä tän hoidan! Kolmannen erän 15sekuntin tauli oli ylhäällä ja mielessäni mutisin että nyt pojat homma haltuun ja ehjänä maaliin. Ensimmäisen kurvin jälkeen jätkät olivat ihan ok hyvillä sijoilla noin 13-18. Kolmannen kierroksen jälkeen ihmettelin että minne se Oltsi oikein jäi.. no sehän oli käynyt naamallaan jossain kurvissa ja jatkoi sijalla jotain 30 ulkopuolella. kierros sen jälkeen näin kun Oltsi kurvasi ratavarikolle ja siinä kohtaa joukkueenjohtajan suusta taisi lentää muutama ÄRRÄPÄÄ!! Kaasu hirttää ja iskari ei toimi kuului kypärän sisältä. Sanoin että ei muuta ku koita selvitä maaliin asti. Oltsi lähti takaisin radalle… Siinä kohtaa miettisin että jos Janne ei pidä nyt hyvää sijoitustaan ollessaan sijalla 24, joukkueellamme ei olisi mitään mahdollisuuksia 10 parhaan joukkoon. Onneksi iskari säätö meni parempaan suuntaan. Janne pystyi ajamaan loistavasti koko erän ajan. Oltsi sai jostain ihmeellisesti atakkia ja puristi pomppivalla iskarilla ja välillä hirttävällä kaasulla Jannen kiinni. Jätkät tuli maaliin peräkkäin sijoilla 21 ja 22!! Olin enemmän kuin tyytyväinen erien jälkeen kaikkien Tsmu:n kuljettajien sitkeyteen ja joukkueena ajamiseen. Lopputuloksissa olimme sijalla 9!!!! Tavoite oli siis saavutettu!
Oli hienoa olla joukkueenjohtajana näin hyvässä joukkueessa! eikä saa unohtaa varikkohenkilökuntaa. Päämekaanikko Hatsa ja ruokavastaava Renja. Isot kiitokset myös heille!
-Viltsu-
Tervehdys Tusmun kansalaiset!
Minun kerho sm:mät meni aika värikkäissä merkeissä lauantai aamun treenit meni vauhdillisesti ok ja olin 16 aikojen perusteella. Starttiharjoitusten aikana minulle sattui pattisuoralla ”pieni” ajo virhe ja ajoin lippumiehen telinettä päin ja kaaduin aika rajusti. Siinä nyt ei sen kummenpaa sattunut hieman tanko meni vinoon. Lauantain karsinta erässä sitten sattuikin jo enemmän startista olin siinä 15 paikkeilla. Ajo kulki hyvin ja oli hyvä fiilis kunnes toisella pattisuoralla kaaduin rajusti siinä pyörää ja itseäni kerätessä huomasin että jalkatapin kiinnikkeet oli murtunut rungosta irti liekö siinä syy kaatumiseen ainakin jälkeen päin kun tilannetta miettii vaikuttaa siltä, että jalkatappi petti ja kaaduin sen seurauksena. Kun juuri ennen kaatumista pyörän runko sai kovan osuman patikossa. Hatsa hoiti hienosti pyöräni Paldaniuksen Janille (vehviläisen vanha meksu) joka illan aikana hitsasi rungon kuntoon. Sunnuntaina sitten ei aamulla ajo kulkenut ollenkaan olin todella varovainen ja arka pyörän päällä hieman taisi edellisen päivän kaatumiset ja luottamus pyörään painaa alitajunnassa. Siitä sitten suunnattiin ekaan erään joka lähti ihan hyvin liikkeelle olin lähdöstä n.15 sijan paikkeilla pari kierrosta siinä sinnittelin ja ajovirheitä tuli roimasti joten oli pakko hiljentää vauhtia. Tuntui ettei pyörän iskunvaimennus sopinut ollenkaan siilinjärven patikkoon enkä saanut epävarmuuden takia minkäänlaista ajorytmiä päälle. Hiemankin kun koitti nostaa vauhtia niin aina tuli ohjelmaa ja ajaminen tuntui pelottavalta. Sinnittelin erän maaliin ja olin 32 maalissa. Erä tauolla viltsun kanssa pohditiin kuumeisesti parannuksia toiseen erään ja viltsu sääti aika rajustikkin pyörää erinlaiseksi. Toisen erän tutustumis kierroksella jo huomasin pyörän olevan rauhallisempi ja sain hieman uutta virtaa ajamiseen. Erä lähti hyvin liikkeelle ajettiin oltsin kanssa peräkkäin siinä 20 nurkilla kunnes oltsi kaatui 3 kierroksella. Pyörä tuntui nyt paremmalta ja rupesin saamaan luottoa ajamiseen takaisin ja ajaminen tuntuin taas tuntun varmalta joskin normaalia varovaisempaa. Pystyin puristaman koko erän tasaista vauhtia ja olin maalissa 21 johon olen todella tyytyväinen raskaan ja vaikean viikonlopun päätteeksi. Eikä sunnuntain ajamista ainakaan helpottanut oikean käden n. 5x10cm haava jotai sai teippailla ja varoa kokoajan. Ja ottaen huomioon että sunnuntain lähtöpuomit täyttyi enimmäkseen mx1, mx2 ja mxj kuskeista niin mxb luokan harrastajan on syytä olla tyytyväinen jos ajaa 30min erän maaliin sijalla 21! 🙂 Loppupisteissä oltiin 9 sijalla johon koko joukkue oli todella tyytyväinen. Kiitän koko reissussa ollutta porukkaa!
