X-awards 2012 – Mukana palkinnoissa myös Tusmulainen!

X-awards 2012 – Mukana palkinnoissa myös Tusmulainen!

Moro,

Motocrossin himoitut ja vähemmän himoitut X -awardsit on jaettu. Tämän vuoden gaala ei jättänyt ketään kylmäksi.
Kansan syvissä piireissä suurta suosiota nauttivat X -awardsit jaettiin viime viikolla enduropiireissä ja nyt on vuorossa motocrossin palkintojen jako. Tämä perinteinen gaala nähdään nyt motocrossin osalta jo ensimmäistä kertaa ja se onkin kerännyt perinteisesti suuren joukon juhlayleisöä nauttimaan illan tapahtumasta.

X -awardsit aloitetaan perinteisesti ehkä himoitummasta palkinnosta.

Vuoden suomalainen kuljettaja
Vuoden himotuimmasta X -awardsista taistelu oli jälleen kerran erittäin tiukkaa. Koska kuljettajamme maailmalla eivät tällä kertaa ylittäneet itseään, kohdistui katseet SM-sarjaan. Valojen himmentyessä ja savukoneiden puhaltaessa lavalle pakokaasua, toivotetaan tervetulleeksi vuoden kuljettaja….. Henric Stigell! Stigell kuittasi tittelin hiusten mitalla itselleen ja tällä kertaa nimenomaa leikattujen hiusten. MX2 -luokan Suomen mestaruuteen ajanut Stigell hyökkää ensi kaudella EM-sarjan kimppuun ja toivottavasti saa siellä myös hyvää jälkeä aikaiseksi.

Vuoden kilpailu
Ja sitten palkintoon, jota kilpailujen järjestäjät ympäri Suomea ovat odottaneet vesi kielellä. Vaikka yleisesti ottaen kilpailujen järjestämisen taso onkin noussut huimasta, ei voittajasta ollut epäselvää. Ja vuoden X -awards parhaasta kilpailusta menee….. Tampereen supercrossille! Kilpailua on kehuttu jo moneen kertaan, joten oikeutettua oli, että himoittu palkinto menee Tampereen kilpailun järjestäjille. Ja käsi ylös, kuka on edellisen kerran ollut Suomessa loppuun myydyssä motocrosskilpailussa?

Vuoden suunnistus
Perinteisesti enduropuolella jaettu Kultainen Kompassi – erikoismaininta jaetaan tällä kertaa poikkeuksellisesti motocross puolella. Tänä vuonna kompassin lisäksi mukana tulee 1:100 kartta, jolla suunnistaminen toivottavasti sujuu. Ja tämä, ei välttämättä niin himoittu palkinto menee…. Turun supercross radalla! Jostain ihmeen syystä kilpailun rataa ei oltu merkitty sääntöjen vaatimalla tavalla, joten omia linjoja sai hakea melko vapaasti. Toisaalta pöly teki radan näkemisestä muutenkin välillä hankalaa, että nauhoilla ei olisi ollut merkitystäkään.

Vuoden nopein luokanvaihto
Normaalisti kilpailuluokkia vaihdetaan kilpailujen välissä, mutta tänä vuonna tämäkin asia vietiin äärimmäisyyksiin. Historian nopeimman luokanvaihdon X -awardin kuittaa nimiinsä…. Joni Hynell! Hynell päätti vaihtaa kesken Turun supercrossin luokkaa ja siirtyi A-luokasta MXJ -luokkaan. Hynellin siirto oli jopa niin nopea, että järjestäjät eivät edes huomanneet tilannetta, ennen kuin erän jälkeen.

Vuoden tiimi
Tämän kategorian voittamiseen ei välttämättä vaadita nopeita kuljettajia, riittää kun suhteet mediaan pidetään hyvänä ja varmin keino siihen on ruokatarjoilu. Valitettavasti tässä kategoriassa ei voittaja tiimille löytynyt kunnon haastajaa ja murskaavaan voittoon menikin…. KTM Motorsportille! Iron Chef Rajalan kokkaamat ruuat maistuivat suussa aina maittavilta, eikä valittamista muidenkaan tarjottavien osalta löytynyt. Ainoa toive on, että meno jatkuu samanlaisena ensi vuonnakin!

Vuoden Monster -tyttö
Koska Viivi Pumpanen ei taida varsinaisesti olla kisoissa Monster -tyttö, jäi taistelu kahden keskeiseksi. Vaikka Tampereen supercrossissa mukana ollut, BB-Leinana tunnettu Leina Ogihara meinasikin voittaa kilpailun rintojen mitalla, niin voittoon rynni viime metreillä… Sofia Ruusila! Helsingin supercrossissa ja mm. crossin joukkue MM-kisoissa Monster -tyttönä olleen Ruusilan voittoa ei tarvitse ilmeisesti sen suuremmin selitellä, vaan kaikki neidosta olevat kuvat puhuvat puolestaan.

Vuoden opetus
Perinteisesti voidaan sanoa, että paras oppi tulee kantapään kautta. Tässä kategoriassa voittaja oli selvillä jo heti helmikuun alussa ja X -awardsin voittajaksi kruunataan…. ei kenenkään yllätykseksi Helsingin supercross! Kilpailussa saatiin opetus markkinoinnista, radan tekemisestä, lipunmyynnistä, kuljettaja -esittelyistä, tauko-ohjelmista, selostajista, ravintolapalveluista yms. Näistä kaikista asioista voidaan kuitenkin oppia ja kuten syksyllä Tampereella nähtiin, niistä on opittukin. Ja kuten eräs itseäni viisaampi henkilö minulle sanoi, ilman tanskalaisten messukeskukseen ideoimaa supercrossia ei olisi tänä syksynä ollut Tampereen kisaa, eikä varmasti myöskään seuraavien MP-messujen yhteydessä järjestettävää supercrossia. Joten osittain pieleen menneestä kisasta oli lopulta suuri hyöty lajille.

Vuoden taustavaikuttaja
Maahantuojan edustajat hierovat käsi yhteen ja jokainen tahollaan valmistautuu pitämään juhlapuheensa. Kun juhlapuhepapereiden rypistämisestä johtuva rapina valtaa salin, astelee Raittila noutamaan palkintoaan. Jos jonkin motocrossissa voi luottaa, niin se on Totti. Virheetöntä työtä ajanotossa vuodesta toiseen ja myös kilpailujen selostajana ykkösluokkaa, lisäksi myös tiedotteet kisoista luonnistuu.

Vuoden pettymys
Erittäin kyseenalainen palkinto jaetaan ensimmäistä kertaa Suomen motocrosshistorian aikana. Tätä kaikki ovat halunneet vältellä, mutta nyt se on viimein ajankohtainen. Monen lajin parissa toimivan henkilön otsalle nousee pari pisaraa tuskanhikeä ja pelko palkinnon voittamisesta ahdistaa rintaa. Hiljaisuus hiipii juhlasaliin kun voittajan nimi paljastetaan…. ja voittaja on….. Suomen motocrossin tila!

Yleisö kohisee lehtereillä ja pohtii erikoisen valinnan syytä. Tosiasia vaan on, että motocrossimme taso ei ole vuosiin ollut niin heikko kuin tällä hetkellä. Vai mikä selittää sen, että motocrosseläkeläiset Pyrhönen, Kovalainen, Pirinen ja Kalatie pätkivät mennen tullen valtaosan nuoremmista kuljettajista, jotka viettävät osan talvesta ulkomailla harjoittelemassa ja kesät Suomen crossivarikoilla? Myös maamme parhaan crossarin Harri Kullaksen tulostaso laski edellisvuodesta selvästi, vaikka alla oli Suzukin tehdaskalusto. 2011 Kullas saallisti kahdeksasta ensimmäisestä kilpailusta 179 pistettä ja 2012 vastaavassa ajassa tilille tuli 132 pistettä. Ja tämän jälkeen tapahtui vielä valitettava loukkaantuminen Ruotsissa.

MX3 -luokassa ajavat kuljettajamme ovat kaukana kärkitaistosta, pois lukien todelliselle eläkkeelle jäänyt Pyrhönen. EM -sarjaan yrittäneet suomalaiset ovat joko karsiutuneet kilpailuista tai ovat taistelleet häntäpään sijoituksista.

Kaiken lisäksi meillä on MM-sarjassa suomalainen tiimi mukana, mutta valitettavasti ensi vuonna tiimissä ei ole yhtään suomalaista kuljettajaa. Tähän asiaan on varmasti kaksikin syytä, joista suurin on kuljettajien vauhdin puute (pois luettuna Kullas) ja seuraavana rahan puute. Tosiasia tämän päivän MM-sarjan tiimeissä on nimittäin se, että jos vauhtia ei ole tarpeeksi, on oltava tarpeeksi iso tukko rahaa tuliaisena tiimille. ICE1RACING tiimissä tiimipaikan hinta on varmastikin noin 50 000 euroa (kuljettajalta, jolla vauhti ei riitä) ja sen keräämiseen Suomessa riittää haasteita.

10 pistettä ja papukaija merkki sille, joka kertoo miten saamme kuljettajiemme tasoa nostettua. Teemmekö harjoittelussa oikeita asioita, teemmekö tarpeeksi ja mitä pitäisi tehdä?

Vuoden farssi
Viimeisenä kategoriana luovutetaan vuoden farssi, X -award. Kun kategoria ilmoitetaan, valitettavasti suurin osa ihmisestä siirtyy jo nauttimaan baaritiskin antimista, niin itsestään selvänä he pitävät palkinnon saajaa. Huolimatta kaikista ennakko-odotuksista, palkinto meneekin kaikkien suosikille… MX-lajiryhmän ja Suomen moottoriliiton yhteistoiminnalle ja luottamukselle!

Muutaman viimeisenkin gaalavieraan poistuessa katsomosta, on viimeistä valintaa turha enää perustella, vaan on tullut aika suunnata katseet kohti valoisampaa ensi vuotta!

Ja kuten enduropuolellakin, palkintoihin menevä raha ohjataan jälleen moottoripyörä journalistien uuden vuoden rahastoon.

Jani Hovi / Xracing

Jätä kommentti